تحمیل بار رواناب‌ها بر شبکه‌های جمع آوری فاضلاب همدان

همدان

همدان- معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تحمیل بار رواناب‌ها بر شبکه‌های جمع آوری فاضلاب را عامل اصلی پس زدگی این شبکه‌ها دانست.

به گزارشخبرگزاری مهر، فرهاد بختیاری فر چهارشنبه در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به برخی پس زدگی‌ها در زمان ریزش نزولات جوی گفت: از آنجا که شبکه‌های جمع آوری فاضلاب در همدان به منظور جمع آوری آب‌های سطحی طراحی نشده‌اند و این گونه شبکه‌ها بر مبنای ورود فاضلاب خانگی است، لذا ورود آب‌های سطحی در مواقع ریزش باران، بار اضافی را بر این شبکه‌ها تحمیل می‌کند که این بار در نهایت موجب ایجاد پس زدگی در برخی نقاط شهر به ویژه نقاط حاشیه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه‌های جمع آوری فاضلاب در همدان صرفاً به منظور جمع آوری فاضلاب طراحی شده‌اند، توضیح داد: این نوع از شبکه‌ها، مختلط طراحی نشده‌اند و اصولاً طراحی شبکه‌های مختلط به منظور جمع آوری فاضلاب و آب‌های سطحی از لحاظ فنی و اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

بختیاری فر با تاکید بر اینکه اصولاً بر اساس قانون، ایجاد شبکه‌های مخصوص جمع آوری آب‌های سطحی و هدایت این نوع از رواناب‌ها بر عهده شهرداری‌ها است، خاطرنشان کرد: مطابق اساسنامه شرکت، شرکت آب و فاضلاب دو وظیفه عمده توزیع آب شرب، جمع آوری و دفع فاضلاب را برعهده دارد و شهرداری‌ها متولی صد درصد در بحث ایجاد شبکه‌های هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی هستند.

بختیاری فر همچنین با بیان اینکه چنانچه مشکل پس زدگی مرتبط با شبکه‌های جمع آوری فاضلاب باشد باید این مشکل در زمان پیک بار یعنی فصول گرم سال که استفاده از منابع آبی به حداکثر میزان خود می‌رسد بروز نماید، گفت: در این ایام از سال شرکت آب و فاضلاب با هیچگونه پس زدگی مواجه نیست و این نوع از بحران تنها به ایام پر بارش و سرد سال بر می‌گردد که این خود به دلیل اضافه بار تحمیل شده به وسیله آب‌های سطحی است.

وی توضیح داد: اتصال غیر مجاز شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی به شبکه‌های جمع آوری فاضلاب از سوی شهرداری موجب تحمیل بار اضافه به شبکه‌های ما می‌شود که با توجه به نوع توپوگرافی شهر همدان و از آنجا که شیب در این شهر به سمت جنوب شهر یعنی مناطق حاشیه‌ای است لذا پس زدگی در این نقاط حادث می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین در خصوص برخی فرضیه‌ها مبنی بر فرسودگی برخی شبکه‌ها نیز گفت: عمر نخستین شبکه‌های جمع آوری فاضلاب در همدان به سال ۷۶ بر می‌گردد و بر همین اساس نمی‌توان چنین عنوان کرد که شبکه‌های جمع آوری فاضلاب در استان همدان فرسوده هستند ضمن اینکه بخشی از این شبکه‌ها نیز در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند.

وی در خصوص نقاط بحرانی شهر همدان نیز توضیح داد: مناطقی از شهر که اتصال غیر مجاز شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی به شبکه جمع آوری فاضلاب اتفاق افتاده است می‌تواند از جمله نقاط بحرانی شهر باشد.

فرهاد بختیاری فر در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده به منظور ایجاد تأسیسات و شبکه‌های جمع آوری فاضلاب در شهرها و روستاهای استان همدان گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد شهر همدان تحت پوشش شبکه‌های سنتی و مدرن جمع آوری فاضلاب قرار دارد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ایجاد چیزی در حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه فرعی مدرن جمع آوری فاضلاب در دستور کار است که تاکنون ۲۷۰ کیلومتر از این شبکه ایجاد و مابقی در دست انجام می‌باشد، ضمن اینکه قسمت‌های فاقد شبکه مدرن از شبکه سنتی جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند.

وی همچنین توضیح داد: تنها سال گذشته از محل اعتبارات جاری و عمرانی، ۴۰ کیلومتر شبکه مدرن جمع آوری فاضلاب در سطح استان اجرایی شد و با تخصیص اعتبارات سالانه، شبکه‌های سنتی جمع آوری فاضلاب تبدیل به شبکه‌های مدرن خواهند شد.

کد خبر 5359644

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image