کمبود آب آشامیدنی شهرهای سمنان و شاهرود حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: کسری منبع آب آشامیدنی شهرهای سمنان و شاهرود در زمان اوج مصرف حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه برآورد می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد طاهری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب افزود: میزان مصرف آب آشامیدنی شهروندان شهر سمنان ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است که ۴۵۰ لیتر بر ثانیه از آبهای سطحی چشمه های روزیه و گل رودبار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه ها تامین می شود و در مجموع ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود وجود دارد.

وی بیان کرد که شهر شاهرود نیز حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب آشامیدنی دارد و این دو شهر بزرگ دارای کمبود منابع برای تامین آب آشامیدنی هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به آمار کاهش بارش ها از سوی هواشناسی استان، ابراز داشت: طبق این آمار، بارندگی سال آبی کنونی استان نسبت به بلندمدت کاهش ۵۰ درصدی و نسبت به سال آبی گذشته کاهش ۴۳ درصدی داشته است.

وی با اشاره به کاهش بارش برف به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه ماندگار منابع آبی در استان سمنان، تاکید کرد: چشمه روزیه به عنوان یکی از منابع مهم آبی شهر سمنان امروز ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد در حالی که سال گذشته در این زمان حدود ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی داشت و شاهد کاهش ۱۵۰ لیتر بر ثانیه ای آبدهی این منبع مهم هستیم.

طاهری با اشاره به بحرانی بودن وضعیت آب روستاهای استان سمنان در شرایط کنونی، یادآور شد: اکنون ۵۰ تا ۷۰ درصد منابع آبی روستاها کاهش یافته است.

وی با اشاره به آبرسانی سیار به ۵۱ روستای استان سمنان در سال گذشته، افزود: اکنون با توجه به نرسیدن به اوج گرما به ۴۱ روستای استان آبرسانی سیار انجام می شود و پیش بینی می شود تا زمان اوج گرما در تابستان این تعداد به ۵۰ روستا افزایش یابد.

وی به هفته صرفه جویی در مصرف آب از یکم تا هفتم تیر اشاره و اضافه کرد: روزشمار این هفته در سال ۱۴۰۱ به ترتیب، یکم تیر بهره‌وری، مدیریت تقاضا و اقتصاد آب، دوم تیر زنان، سبک زندگی، آموزه‌های دینی و تغییر رفتار مصرف آب، سوم تیر مشارکت مردمی، یاری‌گری آب‌محور و توسعه پایدار، چهارم تیر صنعت دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی  و استفاده بهینه از آب و پساب، پنجم تیر رسانه، شفافیت اطلاعات و مطالبه‌گری مصرف بهینه آب، ششم تیر ارزش آب، انرژی و محیط زیست در پایداری سرزمین، و هفتم تیر عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و بهره‌وری حداکثری منابع آب شرب، نامگذاری شده است.

طاهری بیان کرد که شعار هفته صرفه جویی در مصرف آب امسال «آب لبخند زندگی» تعیین شده است و #مصرف_هوشمند نیز به عنوان هشتگ برای توصیه هایی رعایت الگوی مصرف در فضای مجازی استفاده می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان برگزاری همایش مشترک مدیریت مصرف آب با تاکید بر صرفه جویی در مصرف را در روز اول تیرماه مهمترین برنامه هفته صرفه جویی مصرف آب در استان سمنان برشمرد و یادآور شد: رعایت الگوی مصرف آب باید مردمی شود چرا که برآوردها نشان می دهد با توجه به کمبود بارش ها و ضعف منابع آبی، تابستان سختی در پیش است.

وی با اشاره به توضیه برای صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب در سال گذشته به شهروندان استان سمنان، بیان کرد: امسال توصیه برای صرفه جویی تا میزان ۲۰ درصد است تا از تنش آبی تابستان امسال بدون مشکل عبور کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان به برخی توصیه ها برای رعایت الگوی مصرف آب اشاره و اضافه کرد: استفاده از سایبان برای کولرهای آبی در شهرهای گرم استان، استفاده از سرشیرهای مخلوط، و انتقال آبیاری فضای سبز از روز به ساعات شب، برخی از این توصیه ها است.

https://www.irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image