با طرح توسعه منابع آب و خاک، محصولات کشاورزی نواحی مرزی چهار برابر افزایش می‌یابد/ در این دولت ۲۴ سد در نواحی مرزی احداث شده است

رئیس جمهور افتتاح طرح‌های عظیم ملی در ایران اسلامی در هر پنجشنبه را پیام و علامت بزرگی از قدرت ملت ایران به بدخواهان از جمله آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع دانست و تاکید کرد که افتتاح این طرح‌های عظیم نشان می‌دهد دشمنان با اعمال تحریم‌های سخت نیز قادر نخواهند بود ملت ایران را از مسیر آبادانی و سازندگی کشورشان باز دارد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در استان های کرمانشاه و ایلام، گفت: طرح بهره برداری از 23 هزارهکتار اراضی کشاورزی نواحی مرزی با بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری، بیش از همه طرح‌ها لذت بخش است. در زمان جنگ تحمیلی وقتی از غرب تا جنوب کشور و از پیرانشهر تا خرمشهر عبور می‌کردیم یکی از آرزوهای ما آبادشدن این مناطق و دشت‌های کرمانشاه و ایلام بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه به ثمر رسیدن این طرح ملی از آرزوهای مرحوم هاشمی رفسنجانی هم بوده است، گفت: در اواخر دولت آقای هاشمی این طرح را در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار دادیم و برای اجرای آن مصوبات فراوانی داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گستردگی و حجم این طرح بسیار بزرگ است، گفت: در اجرای این طرح سدهای زیادی تأسیس شده به طوری که از پیروزی انقلاب تا آغاز فعالیت دولت یازدهم 28 سد و در این دولت به تنهایی 24 سد در این مناطق احداث شده است و احداث تونل نوسود یکی از شگفتی‌های مهندسی کشور بوده است که در دولت یازدهم به اتمام رسید.

دکتر روحانی در ادامه با تشکر از مقام معظم رهبری برای موافقت ایشان با اختصاص 8 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای پیشبرد این پروژه در دولت یازدهم و دوازدهم، خاطر نشان کرد: امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح ملی هستیم و 23 هزار هکتار از اراضی استان‌های ایلام و کرمانشاه به بهره‌برداری می‌رسد که تا پایان امسال به 35 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت به تامین امنیت غذایی و آبادانی مرزها، توجه خاص و ویژه دارد، اظهار داشت: تمام دولت، کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران،  تا ساعت آخر فعالیت این دولت، با حساسیت تکمیل این گونه طرح‌ها را دنبال می‌کنند و بی‌تردید این روند در دولت‌های بعدی نیز تداوم می‌یابد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در طول 7 سال گذشته تلاش‌ها و اقدامات بسیار خوبی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور انجام شده و این روند همچنان برای تأمین امنیت غذایی کشور ادامه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر نیرو در مورد ساخت سدهای مرزی در 12 استان مرزی کشور بعد از انقلاب، گفت:‌ معنی این تلاش‌ها و اقدامات این است که انقلاب اسلامی همواره برای امنیت غذایی و آبادانی مرزها توجه ویژه‌ای داشته است.

دکتر روحانی اظهار داشت: استان‌های کرمانشاه و ایلام که در دوران جنگ با مشکلات زیادی مواجه بودند با اجرای این طرح ملی امروز از نظر کشاورزی و آبادانی اراضی وضعیت خوبی دارند و با اجرای این طرح‌ها محصولات کشاورزی در این منطقه چهار برابر افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور با تشکر از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح عظیم ملی، گفت: بالغ بر 200 شرکت پیمانکار از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بیش از 40 شرکت مهندسی مشاور در این پروژه فعالیت داشتند و همه تلاش کردند تا امروز بخش بزرگی از این پروژه ملی به ثمر برسد و با ادامه تلاش‌ها بخش دیگر آن نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم و این بسیار خوشحال‌کننده است، گفت: آبادانی نقاط مرزی کشور بسیار مهم است و این کار در استان‌های مرزی جنوبی هم با جدیت از سوی دولت پیگیری می‌شود.

دکتر روحانی همچنین آبادی زمین‌ها، مهار رودخانه‌ها و احداث سدها و حفظ خاک را باعث سالم شدن محیط زیست عنوان کرد و گفت: سدها مانع بزرگی در مقابل سیل است و امنیت جان مردم را تأمین می‌کند.

http://news.moe.gov.ir/News-List/56027

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image