نقش سدهای منطقه در مهار سیلاب و کاهش خسارت‌ها/ لزوم پرهیز از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها

نقش سدهای منطقه در مهار سیلاب و کاهش خسارت‌ها/ لزوم پرهیز از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها
نماینده رئیس جمهوری در بازدید از مناطق سیل زده آذربایجان شرقی عنوان کرد:
نقش سدهای منطقه در مهار سیلاب و کاهش خسارت‌ها/ لزوم پرهیز از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها
نماینده رئیس جمهوری در رسیدگی به امور سیل زدگان آذربایجان غربی و شرقی در گزارشی از مناطق سیل زده گفت: خوشبختانه بخش بزرگی از سیلاب در سدها آرام گرفت و سدهای منطقه تأثیر زیادی در مهار سیلاب و کاهش خسارت‌ها داشته‌اند.
نماینده رئیس‌جمهوری در رسیدگی به امور سیل زدگان آذربایجان غربی و شرقی در گزارشی از مناطق سیل زده گفت: خوشبختانه بخش بزرگی از سیلاب در سدها آرام گرفت و سدهای منطقه تأثیر زیادی در مهار سیلاب و کاهش خسارت‌ها داشته‌اند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس “حمید چیت‌‌چیان” وزیر نیرو و نماینده رئیس‌جمهوری در رسیدگی به امور سیل زدگان آذربایجان غربی و شرقی، عصر امروز (شنبه) پس از بازدید از منطقه سیل زده عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که سدهای این منطقه از جمله سد علویان و قلعه چای کمک زیادی به مهار سیل در منطقه کرده‌اند، افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارش‌ها در فردا، از مردم تقاضا دارم تا از اسکان و استقرار در جوار و حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند تا این حادثه تلخ دوباره تکرار نشود.
چیت‌چیان ضمن ابراز همدردی با مردم شریف آذربایجان در خصوص کشته و مفقود شدن تعدادی از هموطنانمان افزود: لایروبی رودخانه‌ها در سال ۹۴ کار وسیعی بود که در رودخانه‌های منطقه منتهی به دریاچه ارومیه انجام شد و اگر این لایروبی‌ها صورت نگرفته بود، امروز آمار خسارات و کشته شدگان به مراتب بیش از چیزی بود که اکنون ملاحظه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این شهرستان ۵ روستا دچار مشکل شده و ۳۰ خانه که در حریم رودخانه قرار داشتند دچار آسیب جدی شده‌اند، بیان داشت: بزرگی سیلاب در ساعت ۷ عصر دیروز بالاتر از حجم سیلاب‌های ۱۰۰ ساله بوده و باعث شده ۷ خانه کاملاً تخریب شده و حدود ۲۰ نفر در سیلاب مفقود شوند.
نماینده رئیس جمهوری در رسیدگی به امور سیل زدگان با اشاره به اینکه اماکنی برای اسکان موقت سیل زدگان در نظر گرفته شده است، افزود: رئیس‌جمهوری در اولین ساعات از وقوع حادثه به من دستور دادند تا به عنوان نماینده ایشان و مسئول رسیدگی به مشکلات سیل زدگان در منطقه حضور داشته باشم.
وی ادامه داد: به محض وقوع این حادثه تمام عوامل امدادی، نظامی و انتظامی از جمله، ارتش، سپاه، بسیج، بهداشت و درمان، مجموعه شورایاری شورای شهر و روستا و نیروهای آب و برق و تمامی مسئولان محلی و فرماندار شهرستان بسیج شده‌اند تا با همکاری لازم به یاری سیل زدگان بشتابند که پس از آغاز جستجوهای لازم در اولین ساعات موفق شده‌اند ۱۸ تن از درگذشتگان حادثه را بیابند.
چیت‌چیان ادامه داد: هنوز از سرنوشت دو نفر از ناپدید شدگان اطلاعی در دست نیست، ولی جستجوها همچنان ادامه دارد.
وی اظهار امیدواری کرد: این حادثه بایستی درس عبرتی برای ما باشد تا از ساخت و ساز و اسکان در حریم رودخانه‌ها بپرهیزیم و در این زمینه اقدام‌های لازم را انجام دهیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه مشابه این حادثه غم انگیز ۴۰ سال قبل نیز اتفاق افتاده بود، اظهار داشت: همه نیروهای استان بسیج شده‌اند و کار بازسازی مناطق سیل زده در اسرع وقت آغاز خواهد شد.
نماینده رئیس جمهوری در رسیدگی به امور سیل زدگان پس از بازدید از منطقه سیل زده آذر شهر و عجب‌شیر راهی استان آذربایجان غربی شد تا از نزدیک شاهد روند رسیدگی به امور سیل زدگان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image